Cukier

Wszechobecny cukier

W dzisiejszych czasach cukier jest wszędzie! Dosłownie… Na którą etykietę nie spojrzysz, na pewno znajdziesz tam cukier, syrop glukozowo – fruktozowy i inne słodkie polepszacze. Zadam pytanie. PO CO? Ja rozumiem, że każdy z nas lubi zjeść czasem coś słodkiego, batonik od czasu do czasu nie zaszkodzi czy kostka czekolady, ale żeby dodawać go do wszystkiego i to w takich dużych ilościach? LITOŚCI. Już pomijam kwestię próchnicy, ale przez to społeczeństwo tyje. Ponadto cukier:

  • zaburza działanie naszego układu odpornościowego – nadmiar insuliny we krwi, która produkowana jest w trzustce i wydzielana po to, by rozłożyć cukier, powoduje zahamowanie produkcji hormonu wzrostu, który przyczynia się do regulacji układu odpornościowego. Ponadto rafinowany biały cukier dla naszego organizmu jest traktowany jako ciało obce ze względu na swoją dziwną strukturę chemiczną. Jego obecność powduje wystąpienie niepotrzebnie reakcji obronnych, skupiając uwagę organizmu na nim a nie np na obecnym stanie zapalnym
  • przyczynia się do powstania cukrzycy
  • może powodować występowanie grzybicy
  • uzależnia, a jego nagłe odstawienie może powodować zmiany w zachowaniu – agresja, a także w przypadku dzieci zmniejszenie zdolności uczenia się

Nawet małym dzieciom proponuje się bez jakiegokolwiek powodu słodkie herbatki. Wątpię w to, żeby każda mama czytała skład herbatki, deserku czy jogurtu dla swojego dziecka. Ja akurat zwracam na to uwagę… Dla przykładu: herbatka rumiankowa granulowana na pierwszym miejscu w składzie ma glukozę, dopiero później rumianek ( ??? ) Uwierzcie mi, że jeśli od początku nauczycie dziecko pić wodę lub herbatki bez dodatku cukru to w ogóle nie będzie się ono jego domagało! Kiedyś dawano dzieciom glukozę, by po prostu je uciszyć. Na szczęście dziś się tego nie praktykuje – mam nadzieję. Ja w swojej diecie zamiast cukru stosuję stewię, ksylitol. I to Wam właśnie polecam! Są o wiele zdrowsze, a nie sieją tyle spustoszenia co zwykły cukier.

Konkluzja: czytajcie składy produktów na etykietach! Tak dla przypomnienia – to co znajduje się na samym początku składu jest w produkcie w największych ilościach.

Unikajmy produktów mających w składzie:

  • cukier
  • syrop glukozowo – fruktozowy
  • ekstrat słodu jęczmiennego
  • aspartam
  • sacharoza
  • sukraloza
  • wysokofruktozowy syrop kukurydziany
  • dekstroza
  • dekstryna
  • maltodekstryna
  • karmel
  • glukoza
  • mannitol
  • słód kukrydziany

Cukier

Rys. 1.Żródło: http://www.poradnikzdrowie.pl/galeria-artykulu/Cukier-nie-tylko-bialy-cukier-jest-slodki-czyli-przeglad-substancji-slodzacych_38297/2127/44671.html