Dieta a zdrowe zęby

Dieta a zdrowe zęby

Dieta, czyli nasz sposób odżywiania wpływa na nasz cały organizm. Jeśli chcemy cieszyć się pełnym zdrowiem musimy pamiętać, aby unikać w naszej diecie produktów, które nam szkodzą.

Dzisiejszy świat jest pełen przetworzonego, okropnego w smaku, przeładowanego cukrem jedzenia. Wiadomo, że źle to wpływa na naszą figurę, zwiększa cholersterol itd. Ale istotne jest również to, jak to wpływa na naszą jamę ustną. O skutkach nadmiernego spożywania cukrów prostych chyba każdy wie. PRÓCHNICA PRÓCHNICA I JESZCZE RAZ PRÓCHNICA. Cukry są pożywką dla bakterii bytujących w naszej jamie ustnej. Bakterie wytwarzają kwasy, które prowadzą do demineralizacji szkliwa i ot cała filozofia…Żeby uniknąć próchnicy po prostu ograniczmy produkty bogate w cukier. Puszkę coli zastąpmy wodą, taniej, smaczniej i zdrowiej. Do potraw czy np. koktajli z owoców dodawajmy stewię lub ksylitol. Są one o wiele lepsze dla naszych zębów niż zwykły, biały cukier. Produkty bogate w węglowodany spożywajmy podczas główych posiłków i najlepiej byłoby popijać je wodą, żeby zneutralizować działanie kwasów. Unikjamy potraw mających konsystencję papki, która tylko obklei nasze zęby. Warto spożywać np. marchewkę surową, ponieważ dzięki temu, że jest twarda oczyszcza nasze zęby mechanicznie, a sam proces gryzienia wzmaga wytwarzanie śliny, która neutralizuje kwaśne ph, a także wypłukuje resztki pokarmów z jamy ustnej i powierzchni zębów

Ponadto uzupełniajmy naszą dietę w produkty bogate w:

  • witaminy
  • wapń – mleko, jogurty, sery, zielone warzywa, fasola, migdały.
  • magnez – kakao, pestkach dyni, kaszy gryczanej, ryżu, płatkach owsianych
  • fosfor – mięso, drób, ryby, jaja, mleko, groch, fasola, chleb pełnoziarnisty,
  • potas – drożdże, groch, fasola, pomarańcze, ziemniaki, pomidory
  • fluor – woda z dodatkiem fluoru, produkty pochodzące z morza, herbata
  • molibden – płatki zbożowe, wątroba

 

Zdrowa dieta